5 oplossingen voor het knarsetanden of klemmen met je kaken

BINNENKORT MEER INFORMATIE OVER HET NIEUWE ONLINE PROGRAMMA!

Praktijk Puur Voelen

Astrid & Erik

____________________

5 oplossingen voor het knarsetanden

of klemmen met je kaken

 

Heel veel mensen klemmen ’s nachts onbewust hun kaken op elkaar. Of knarsen zo hard met hun tanden, dat deze helemaal afslijten en hun partners er ’s nachts wakker van liggen. Ook kinderen kunnen dit al doen.

 

In mijn werk als preventie-assistente bij de tandarts kom ik vaker specifieke klachten tegen. Pijnklachten aan tanden of kiezen die niet helemaal duidelijk worden. Afgesleten tanden door het knarsen. En zoals bij mezelf zelfs een wortelkanaalbehandeling door de constante overbelasting ’s nachts. Ik ben dus op zoek gegaan naar een oplossing hiervoor, om van de klachten af te komen.

Redenen om te klemmen of knarsen

Wat zijn redenen om met je kaken te klemmen:

•Psychische stress.

•Lichamelijke stress

•Ingehouden boosheid of verdriet

 

Vijf oplossingen voor klemmen of knarsen

Wat kun je hieraan doen:

•Via de tandarts een speciaal knarsplaatje laten maken ter bescherming van je gebit.

De tandarts kan bij een laboratorium een knarsplaatje op maat laten maken. Je kunt met de tandarts overleggen wat het beste voor je is.

•Naar de orofaciaal fysiotherapeut, die gespecialiseerd is in kaakfysiotherapie, gaan.

Deze fysiotherapeut kan kijken waar de spanning vandaan komt en je speciale oefeningen meegeven voor thuis.

•Kijken wat de psychische stress veroorzaakt.

Ik kan je, als MEE therapeut, helpen om te kijken waar de psychische stress vandaan komt. Samen kunnen we eraan werken om deze stress te verminderen. Ik kijk waar de oorzaak zit van deze stress en leer je om anders met dingen om te kunnen gaan. Zo vermindert de stress en vaak ook het kaakklemmen.

•Met flinke inspanning de spierspanning opheffen.

Je spieren willen zich graag inspannen om een lichamelijke stress kwijt te kunnen. Doe je dit niet dan gaan grote spieren zich ’s nachts aanspannen om toch die stress kwijt te kunnen. Kaakspieren kunnen heel wat kracht verzetten en zijn dus ideaal om dan te gebruiken.

Hardlopen of sporten tot je ook echt even flink zweet zijn ideaal om deze stress overdag kwijt te kunnen. En zo hoeven de spieren ’s nachts niet nog extra aan te spannen.

•Kijken wat er aan onbewuste boosheid of verdriet zit.

Ook al ben je je er niet van bewust, toch kun je nog een boosheid of verdriet met je meedragen. Ik kan met je kijken waar dit vandaan komt en hoe we dit oplossen. Het is een bewustwordingsproces. Het kan o.a. te maken hebben met het ‘te klein houden van jezelf’.

 

Eigen ervaring

Door jarenlange stress had ik ’s nachts ook last van het klemmen van de kaken. Nou eigenlijk had ik in de loop van de dag last van gezeur in de wangen vanuit de kaken. Ook werd ik ’s morgens steeds vaker wakker met erg stijve spieren. Na een wortelkanaalbehandeling door constante overbelasting werd ik toch wat actiever in het zoeken naar oplossingen. Mijn tandarts gaf me o.a. als advies te gaan hardlopen. Eerst snapte ik dit niet, maar het hielp wel! Ook de fysiotherapeut keek mee. Op psychisch gebied had ik al heel veel dingen aangepakt en verwerkt. Vaak een behandeling ingegaan met als klacht ‘het klemmen met mijn kaken’, maar er bleef lichamelijk nog een restant stress zitten. Nu bleek laatst dat er toch nog meer speelde, toen ik onze slaapkamer aan het doormeten was op de energie. Er hing n.l. ook nog een energie, die precies weergaf wat ik ’s nachts deed. Heel gespannen, met de kaken klemmend en heel erg in elkaar. Deze energie had blijkbaar erg veel invloed op me. We hebben haar samen door laten gaan naar het Licht. Sindsdien slaap ik veel meer ontspannen.

 

Kom in actie!

Dus klem jij ook met je kaken of knars je met je tanden? Kom dan in actie! Blijf niet wachten tot je tanden en kiezen helemaal afgesleten zijn. Of dat je flinke lichamelijke klachten hebt door de constante spierspanning!

Ga lekker met jezelf aan het werk! Geef en gun jezelf deze aandacht. Ook al lijken andere dingen vaak belangrijker, dit gaat je sowieso een keer opbreken. Je hoeft je niet nog even je tanden op elkaar te zetten en maar weer door te gaan. Dit heb je al veel te lang gedaan!

 

Liefs, Astrid

 

foto: 'Funny faces 3' van J. Aaron Farr (flickr.com)