arrow_drop_up arrow_drop_down

Loslaten van oude gedachten over jezelf

Loslaten van oude gedachten over jezelf

In de persoonlijke ontwikkeling mag je gaan ontdekken wie je nou zelf bent, en waar je voor staat. Het is dan goed om oude ideeën over jezelf los te laten. Dus het loslaten van oude gedachten of emoties is belangrijk om stappen te kunnen zetten in je persoonlijke ontwikkeling.

Aanpassen aan je omgeving

In de loop van je leven, heb je je waarschijnlijk al heel vaak aangepast. Als kind zijnde, begin je al met het aanpassen aan je omgeving. In je gezin of familie zijn bepaalde gewoonten of denkbeelden en daar pas jij je als kind naar aan. Door je aan te passen, voel je je veilig binnen deze groep van mensen. En zo gebeurt dit vaker in je leven. Omdat je je aanpast, vergroot je je veiligheid binnen een groep en hoor je erbij. In principe is dit een oer-mechanisme, omdat je in vroegere tijden zonder een groep niet zou kunnen overleven.

Loslaten van gedachten over jezelf

Iedereen heeft bepaalde gedachten over zichzelf. Over de vaardigheden die je hebt. Dingen die je kunt bereiken. De normen en waarden binnen jouw gezin of familie. En als je jezelf wilt ontwikkelen, mag je je gaan afvragen welke dingen nog bij jou passen. Welke gedachten over jezelf zijn eigenlijk waar? En welke gedachten over jezelf mag je gaan loslaten? Zonder loslaten kom je niet verder.

via GIPHY

 

Ontdekken van kernwaarden

Je mag je dan eerst richten op welke kernwaarden je zelf hebt. Welke dingen in het leven zijn belangrijk voor jou? Liefdevol zijn, eerlijkheid, betrouwbaar zijn, zijn al een aantal kernwaarden, die vaak belangrijk zijn. Zo zijn er heel veel kernwaarden. En het is mooi om eens te gaan kijken, welke voor jou goed voelen. En die op dit moment de kern van jou vormen.

Loslaten door vast te houden

Zo heb je al een aantal mooie waarden om aan vast te houden. Je kunt niet van alles van jezelf loslaten, zonder iets te hebben om aan vast te houden. Dus je mag een bepaalde zekerheid hebben in jezelf en vertrouwen in jezelf, dat deze dingen een onderdeel van je zijn. Dat deze waarden veel voor jou betekenen en je houvast geven in het leven. En van daaruit kun je dan weer verder kijken, waar jij nog meer voor staat.

Accepteren en loslaten

In ieders leven gebeuren er dingen, die flink indruk kunnen maken. Gebeurtenissen die van invloed op je zijn. Het overlijden van een naaste. De ziekte van iemand uit je gezin. Een ongeval, dat je ziet of meemaakt. Of kleinere dingen, die toch een grote indruk bij je achterlaten. En vaak worden deze gebeurtenissen niet of niet volledig verwerkt. En deze onverwerkte indrukken of emoties blijven nog wel in jouw systeem achter, in je lichaamsgeheugen. Het is goed om samen te kijken naar wat er nog achter is gebleven. Wat situaties met jou hebben gedaan. En zo het geheel goed te verwerken. De impact op jou als het ware te accepteren en zo de oude indrukken en emoties los te laten. Zo zul je merken dat een ‘traumatische’ gebeurtenis een herinnering kan worden en niet nog altijd pijn doet of als ballast wordt meegenomen in jouw systeem.

Loslaten van angst

Een angst kun je dus benaderen vanuit het bovenstaande. We kijken samen naar wat de angst precies voor jou betekent. En de kern ligt voor iedereen ergens anders. Verder mag je ontdekken waar deze angst is ontstaan en of dat werkelijk het begin was. En dan is het nog belangrijk wat dit allemaal met je heeft gedaan en nog doet. En als je dit allemaal weet, dan kun je beginnen met loslaten. Astrid heeft hier al heel veel mee gewerkt. In eerste instantie vanuit de tandartspraktijk, waar ze werkte. Maar ook hier lag de kern van de angst soms ergens anders.

Vertrouwen opbouwen

Bij het loslaten van de angst is het belangrijk om daarna ook weer je vertrouwen op te bouwen. De kern van de angst is weg, maar de gezonde spanning of de angst voor de angst kan er nog zijn. Daarom mag je stapje voor stapje ervaren dat je op jezelf kunt vertrouwen. Dat je op een andere manier met eenzelfde situatie om kunt gaan. Dat je nu in spannende situaties toch weer terug kunt komen in de rust of in de ontspanning kunt blijven. En dit vergt oefening en vertrouwen in jezelf. Maar als je ook de goede situaties weer opslaat in je geheugen, kan je vertrouwen weer groeien.

Loslaten vanuit goed aarden 

Je mag dus loslaten vanuit een vertrouwen in jezelf. Dit geeft een veilig gevoel en van daaruit kun je dan loslaten. Dit zijn onderdelen van het aardingsproces. Goed aarden doe je door aan de ene kant goed met de voetjes op de grond te blijven. Zo kun je de energie door je heen laten stromen en het overtollige naar de aarde laten gaan. Maar aan de andere kant is goed aarden het goed kennen van jezelf. Weten waar je zelf voor staat. Goed voor jezelf zorgen. Zorgen voor een veilige situatie. Een gezond lijf, waar je op kunt vertrouwen. En van daaruit kun je dus veel makkelijker oude gewoonten en gedachten en oude emoties loslaten.

Het ontstaan van een burn-out

Je lijf kan op verschillende manieren aandacht vragen voor iets wat nog niet verwerkt is in jouw systeem. Je lichaamsgeheugen heeft de herinnering opgeslagen in jouw lijf. Nu kan je lijf op deze plek een klacht veroorzaken, zodat jij met aandacht naar deze plek toe gaat. Maar vaak besteden we hier niet voldoende aandacht aan of weten niet eens waarom deze aandacht nodig kan zijn. Dan kan je lijf je uiteindelijk helemaal stil gaan zetten. Dit kan door ernstige klachten aan rug, benen of voeten, migraine of een burn-out. We zijn dan al zo lang doorgegaan met het negeren van pijntjes of klachten, dat jouw systeem geen andere oplossing ziet dan je totaal stil te zetten.

Loslaten vanuit een burn-out

Opruimen van oude ballast is bij een burn-out vaak een vereiste. En je zou al snel zeggen: rust. Maar alleen met rust kom je er niet. Vaak zul je helemaal opnieuw mogen kijken: en hoe nu verder? Je komt niet maar zo in een burn-out. Je kunt bijvoorbeeld bij een baan van 20 uur in een burn-out raken en bij een baan van 60 uur vrolijk verder huppelen. Daarbij wil het niet zeggen, dat je een burn-out alleen vanuit het werk kunt krijgen. Vaak heeft iemand met een burn-out de voldoening of waardering niet gevoeld. Of iets gedaan, waarbij hij of zij gigantisch over zijn grenzen heen is gegaan. Dit kan zijn qua uithoudingsvermogen of iets wat totaal niet bij degene paste. Dus eigenlijk kun je niets anders doen dan loslaten en opnieuw beginnen.

Loslaten van druk

Belangrijk is om regelmatig de druk van de ketel te halen door te ontspannen. En wat is dan ontspannen? Het gaat dan om een bezigheid, waarbij je even aan niets anders kunt denken, dan wat je op dat moment doet. Waarbij je voor de rest even alles kunt loslaten. Vaak helpt het als je flink lichamelijk aan de slag gaat. Even totaal los in de beweging of qua concentratie bij dit bewegen. De hele focus mag op je lijf liggen. Of je zoekt een bezigheid, waarbij je helemaal je hoofd kunt leegmaken door muziek, stilte, natuur, meditatie of een powernapje. Even helemaal niets moeten. Geen druk van buitenaf, maar vooral ook niet vanuit jezelf!

De emoties toe- en loslaten


Vanuit vroegere gebeurtenissen kunnen we veel emoties in ons lijf hebben opgeslagen. Na een ‘trauma’ toch verder moeten gaan en dus alle emoties even aan de kant zetten. Maar daarna wordt vaak vergeten dat deze emoties er toch nog zijn. Of als kind zijnde al je emoties hebben moeten onderdrukken, omdat het niet ‘hoorde’ om boos of verdrietig te zijn. Op een gegeven moment merk je wel dat je emmertje steeds voller raakt en met het minste of geringste overstroomt. Er komt dan vaak een reactie, die niet past bij de huidige situatie. Veel te boos of veel te verdrietig. Maar om emoties los te laten, moeten we ze toch eerst toelaten.

Loslaten tijdens een Helingsdag

We hebben gemerkt dat emoties, zoals boosheid en verdriet vaak moeilijk zijn om te uiten en zo uit je systeem te krijgen. Daarom hebben we Helingsdagen georganiseerd, met als thema ‘Loslaten’. Hierbij gaan we ook lichamelijk aan de slag, zodat de emotie ook in beweging kan komen. En er is zoveel ruimte, dat een schreeuw of huilbui niet opvalt. Je hoeft je naar niemand aan te passen.

En wat nu?

Mocht je nou zelf merken dat je nog wel het één en ander los te laten hebt, dan helpen we je natuurlijk graag. Je kunt ook eerst een energiemeting aanvragen, zodat je al een overzichtje hebt van jouw energie, op dit moment. En stel daarbij ook gerust je vragen.

Over de schrijver
Als kind vond ik schrijven altijd al erg leuk. Ik uit me nu vooral in alle blogs voor Praktijk Puur Voelen en het maken van video's hiervoor. Zo kan ik al onze kennis over stress, wat in je systeem kan zitten en wat je daaraan kunt doen, delen. Zo helpen we zoveel mogelijk mensen naar zo min mogelijk stress.

Wil jij inzicht in jouw energie-waarden?

Vraag nu een persoonlijke energiemeting aan!